fbpx

10 tips om thuis te werken tijdens het coronatijdperk

Inhoud: Wauw, thuis werken! Waarom heb je hier niet eerder aan gedacht? Dat Covid-19 virus heeft toch een paar voordelen. Maar dat thuiswerken is wennen voor velen van ons. Daarom heb ik een paar tips om jou het leven gemakkelijker te maken.
Deel dit artikel
Share on facebook
Deel op fb
Share on linkedin
Deel op LinkedIn
Share on twitter
Tweet
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on print
Print
Meer artikels

Je kan nu in je PJ’s werken van thuis uit, je hoeft je niet meer uit te dossen, je kunt snel snel boodschappen doen. Maar na een week is je huis een ramp, besef je dat je al 3 dagen in dezelfde kleren werkt (en slaapt) en zou je van frustratie (en eenzaamheid) de muren oplopen. Komt dit jou bekend voor? Ik werk nu al 1,5 jaar van thuis uit en het is niet zo gemakkelijk als de meesten denken. Ik deel jou mijn beste tips om awkward situaties te voorkomen en productief te blijven terwijl je thuis werkt. (lees: in je PJ broek voor de camera zitten tijdens een videomeeting.)

Sta op

Ja dûh! Makkelijk toch? Niet voor iedereen! Sommige mensen zijn nu eenmaal nachtuilen en hebben moeite met opstaan (*kuch* Ik) Dus ik maak er mijn dagelijkse gewoonte van om voor 9u uit mijn bed te zijn! Nu met dit virus sta ik zelfs om 8u op om het nieuws te lezen en in te checken bij buren en familieleden.
De eerste dagen in quarantaine zijn het moeilijkst omdat je nog overal op de hoogte wilt blijven. Dan durf je nog snel het nieuws te checken in je bed. Ik heb gemerkt dat dit er net voor zorgt dat ik daardoor nog moeilijker in slaap val. Net voor het slapen gaan, probeer ik dankbaar te zijn voor de kleine dingen. Het werkt echt, zeker proberen!

Kleed je om

Je hoeft niet je zakelijke kleren te dragen, maar simpelweg iets waar je comfortabel in voelt. Neen, niet die éné t-shirt waarin je slaapt. Die draag je enkel als je slaapt. Het is zo gemakkelijk om op te staan en in je slaapkleed rond te dwalen in huis. Maar dan geef je jezelf een fout signaal, nl. dat het tijd is om te relaxen.
Mijn tip?
Zodra je opsta, draag sweatpants en een makkelijke, doch deftige trui. Op camera ziet het er netjes uit, maar je bent nog steeds comfortabel!

Ruim op

Dit doe ik nu al jaren en het geeft mij iedere keer een goed gevoel. Zodra ik opsta, kijk ik rond. Afwas, vuile kleren op de grond? Ik gun mijzelf 15 minuutjes om dit allemaal op te ruimen. De reden erachter is heel simpel. Als je s’avonds thuiskomt na een dag op kantoor te werken je was en plas doet, dan had je er overdag geen last van, want je was niet thuis. Maar als je van thuis uit werkt, dan voelt het na aan tijdje aan alsof je werkt in een vuilnisbelt. (Ook al valt het allemaal wel goed mee!)
Dus voor je begin aan je werkdag, ruim een beetje op. Het is zoveel fijner werken, zo.

Vergeef jezelf en de anderen en probeer zoveel mogelijk afleiding te zoeken voor je negatieve gedachten!

Creër een (tijdelijke) werkruimte

De keukentafel, zetel, berging, hal… Probeer een aparte werkruimte te creëeren voor jezelf (en je partner). Ik heb mijn eigen bureau in de living, met mijn gezicht naar de muur gericht. Mijn muur hangt vol met planningen, tips,… Zo blijf ik gefocused en geconcentreerd op mijn werk.
Ik gebruik dat bureau ook enkel en alleen voor mijn werk. Als ik iets wil opzoeken voor mezelf, dan heb ik nogal de neiging om met mijn laptop in de zetel te gaan zitten en daar een beetje rond te hangen.
Woon je net als mij in een kleine appartmentje? Voor 17 euro kun je een tafel kopen bij Ikea die je weer heel gemakkelijk uit elkaar kan halen door de poten in- en uit te schroeven.

Foto door Nathan Riley op Unsplash

Optimaliseer je werkruimte

Toen ik ben begonnen met thuiswerken volgden mijn fysieke klachten kort erna. Spanning in mijn nek, rug en schouders. Mijn bovenarmen voelden stijf aan na een paar dagen intensief te werken. Bij het opstaan kreunde ik van de pijn. De meesten zullen denken dat het gerelateerd is aan stress. (zoals alles tegenwoordig) Maar de kans is groot dat jouw werkruimte niet ergonomisch is ingesteld. Voor minder dan 150 euro heb je een ergonomisch bureaustoel. Gebruik een extern scherm als je een laptop gebruikt of een extern toetsenbord (nog beter, beide).
Een goede muis heb je nu voor 10 euro. Wil je zelf niet de investering maken? Vraag aan je baas of je deze spullen niet mag lenen van je werkplaats.

Luister naar jouw lichaam

Mijn vriend’s wekker gaat om 5u, en in minder dan 2 seconden is hij het bed uit. Ik weet niet hoe hij het doet, maar ik heb het geprobeerd om zo meer tijd te kunnen spenderen samen. Het resultaat? Ik viel overdag in slaap! En ik voelde mij slecht door slaaptekort en omdat ik niet productief kon zijn overdag.
Ondertussen weet ik wat werkt voor mij. En wij hebben er allebei vrede meegenomen dat ik nu éénmaal een nachtuil ben en hij een vroege vogel.

Ik deel mijn dag op afhankelijk van wat ik moet doen die dag. Iedere dag is anders. Soms heb ik eerst workshop en werk ik ‘s namiddag thuis. Op andere dagen werk ik een hele dag thuis en geef ik s’avonds computerles.
Soms werk ik 4 uur op een dag thuis, soms 12 uur. Hoeveel je werkt, maakt niet uit. Wel hoe jij je tijd efficiënt gebruikt.
Als ik weet dat ik om 6u moet opstaan voor een workshop, dan zorg ik ervoor dat ik na mijn workshop 1u inplan voor een dutje (meestal ergens aan de kant van de snelweg). Als ik dat niet doe, dan ben ik de hele namiddag onproductief en slaperig.
Omgekeerd geldt ook voor mij. Als ik om 9u opsta, dan weet ik dat ik makkelijk er een lange dag van kan maken en meer taken dan gewoonlijk kan afvinken. Jij beslist!

Foto van Soroush Karimi op Unsplash

Werk samen met je gezin

Ik heb geen kinderen, maar dit zijn een paar tips die ik ontvangen heb via mijn instagram.
Werk je in een aparte ruimte (Gelukzak!), maak dan een deurhanger met “Niet storen” “Kom maar binnen”. zorg er wel voor dat je zelf omdraait.

  • Maak een deurhanger met aan de éné kant ‘Niet storen!’ en de andere kant ‘Eerst kloppen, dan binnenkomen!’ Leg aan de kinderen uit waarom het zo belangrijk is. (bijvoorbeeld omdat je in een meeting bent)
  • Maak duidelijke regels over wat de kinderen en wel niet mogen doen terwijl je werkt. (Mogen ze snoepen? Mogen ze naar tv kijken? Mogen ze jou storen voor kleine ditjes en datjes?)
  • Plaats een nannycam (59 euro van Ring) in de speelruimte om ze gemakkelijk in de gaten houden.

Gun elkaar een beetje ademruimte! (Flauw mopje) Het is niet meer mogelijk om na een stressvolle dag te gaan uitblazen bij je vrienden of op café te gaan zitten. Dus de dynamiek in je relatie en tussen je vrienden/familie zal waarschijnlijk veranderen. Respecteer dat.

Blijf in contact

Dit is een belangrijke! Technisch gezien heb ik geen collega’s, want ik werk als zelfstandige. Maar ik heb wel veel mensen die ik beschouw als collega’s en zelfs werkvrienden. Ik doe mijn best om hun op de hoogte te houden van wat er gebeurt in mijn dag, wat vlot gaat en wat niet. Zij maken namelijk hetzelfde mee! Steun elkaar. Ik spendeer nu heel veel tijd op facebook om zo in contact te blijven met anderen. Als je je eenzaam voelt, mag je mij altijd bellen!

Respecteer je werkuren

De verleiding is heel groot om snel, snel iets te gaan halen in de supermarkt of snel je pakketje op te halen in het postkantoor. NIET DOEN! Voor je het weet, ben je uren weg en lig je in je bed te piekeren omdat je je werk niet hebt afgekregen.
De oplossing?
Neem jezelf voor om gedurende 1 halve dag per week je persoonlijke boodschappen te doen. Ik raad de ochtend aan.
Niet enkel is het belangrijk om niet constant gestoord te worden door de kinderen, huisdieren,… Maar ook om niet te veel te werken.
Ik heb een klok naast mij en zodra ik zeg: “amaaaj, tijd vliegt voorbij!” dan weet ik dat het tijd is voor een pauze. (of realistischer: als mijn zitvlak begint pijn te doen)

Ga naar buiten

Dit is echt de ALLERBELANGRIJKSTE TIP! Ik werk nu al 2 jaar van thuis uit en iedereen heeft dit gevoel ooit meegemaakt als je thuis moet blijven zitten door een gebroken pols of na een operatie. Het gevoel van de muren te willen oplopen uit verveling, eenzaamheid,… Dit is voor mij het ergste van allemaal. Ik heb het nog niet volledig onder de knie, maar ik heb gemerkt dat het nu gemakkelijker is om iemand te bellen en simpelweg te vragen hoe het gaat. De mensen die ik opbel zijn dan ook blij dat ze eens iemand horen.

Oké, Je kunt niet meer gezellig op café of op restaurant, maar je kan wel nog steeds genieten van een wandeling in het park. Verken je buurt en struin door de straten.
Blijf voldoende afstand bewaren van elkaar.

Wees begripvol en hou vol.

Zou je niets liever willen dan in bed te liggen, hopende dat het sneller voorbij gaat? Is je productiviteit lager dan normaal? Zie je iemand hoesten in de winkel? Schrik voor de economische gevolgen?
Vergeef jezelf en de anderen! Probeer zoveel mogelijk afleiding te zoeken! Je weet niet wat anderen meemaken, het enige dat je zeker weet is dat je voor je eigen veiligheid je afstand moet bewaren van anderen.

Lieve mensen,

Ik weet niet hoe wij hieruit zullen komen. Gaan wij stoppen elkaar te begroeten met zoentjes en knuffels? Of zullen wij over 5 jaar dit allemaal weglachen? Zullen wij wel nog een fijne zomer hebben? Zal de halve bevolking een nieuwe hobby hebben aangeleerd door verveling? Geen idee…
Het enige dat ik weet is dat wij moeten doorzetten. Omdat wij het kunnen.
Wees begripvol, steun elkaar en hou vol.

Hartelijke (virtuele) groeten,
Sara Van Zandycke


Foto van Andrew Neel op Unsplash

Over Sara Van Zandycke

Over Sara Van Zandycke

Als expert op het gebied van digitale integratie helpt Sara zowel kinderen als senioren om nieuwe technologieën te begrijpen en te beheersen. Overal in België geeft ze workshops voor scholen en ondernemingen. Haar missie is om in deze steeds veranderende wereld iou te helpen om je betrokken, comfortabel en onafhankelijk te voelen.

Lees meer artikels

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte