Woordenboek

Omdat een woordje uitleg soms een wereld van verschilt van maakt.

Overzicht

Zie digistarter

Een Digicafé is een fysieke ruimte waar mensen terecht kunnen voor hulp bij hun digitale behoeften, zoals het opzetten van een e-mailaccount, het gebruik van sociale media of het oplossen van softwareproblemen. Het biedt een ontspannen en informele omgeving waar iedereen zonder afspraak kan binnenlopen voor één-op-één ondersteuning of gezellige groepssessies. Digicafés zijn een nuttige hulpbron, met name voor senioren en andere mensen die zich minder op hun gemak voelen bij het gebruik van technologie en hulp nodig hebben om digitaal vaardig te worden.

Een digicoach (digibuddy) is een digitale ondersteuner. Vaak is dit een vrijwilliger die bereid is om tijd vrij te maken om een digistarter te helpen met zijn specifieke vragen. 

Een digidokter is een specialist in het algemeen smartphone en computer gebruik. Meestal is dit een expert gespecialiseerd i het begeleiden en beantwoorden van vragen ivm je smartphone, tablet of computer. 

Gratis digidokters vind je meestal terug in publieke plaatsen zoals: bibliotheken, gemeenschapcentra, lokale dienstencentra, enzovoort. 

Sommige digidokters (zoals Digibeta) komen ook aan huis tegen vergoeding.

Een digitale starter (digistarter) is iemand die weigerachtig staat tegenover technologie. Ze hebben niet de digitale basisvaardigheden die nodig zijn om te kunnen communiceren, boodschappen te doen online, dienstencheques aanvragen,… 

Ook wel gekend als digibeten
Wij noemen ze meestal: deelnemers of cursisten

De digitale kloof, ook wel digitale uitsluiting of exclusie genoemd. 

Hiermee wordt het verschil bedoeld tussen diegenen die gebruik maken van digitale technologie en zij die dit niet kunnen en/of willen. Toen we het eerst spraken over de digitale kloof, dan keken overheden voornamelijk naar toegang tot internet en bezit van een pc. 

Anno 2023 gaat het eerder over de vaardigheden. Niet enkel lokaal merken wij dat ouderen een duwtje in de rug kunnen helpen, maar zelfs globaal doen overheden er alles aan om de infrastructuur te verbeteren, bedrijven aan te zetten om digitale transformatie te omarmen, jongeren aan te moedigen om te kiezen voor IT-gerelateerde jobs en het verder digitaliseren van onze publieke diensten.

Mediawijsheid is veilig, slim en waakzaam gebruik leren maken van zowel klassieke als digitale media.

Mediawijsheid campagnes richten zich voornamelijk op kinderen en jongeren, omdat zij makkelijk beïnvloedbaar zijn door alle trends en nieuwtjes. 
Mediawijsheid leert hen en (hun ouders) wat phishing is, hoe je valse profielen kunt onderscheiden en veel meer. 

Log In