Bron: Van Dale
Door senioren te voorzien van de informatie en middelen die nodig zijn om zich competent door de digitale wereld te bewegen, wil Digibeta de digitale kloof dichten. Ons doel is om via onze workshops en opleidingsprogramma’s toegankelijk, geïndividualiseerd onderwijs aan te bieden dat digitale inclusie en geletterdheid voor iedereen bevordert. Ongeacht hun leeftijd of achtergrond zou iedereen moeten kunnen profiteren van de technologie in onze samenleving, en wij willen het voor senioren mogelijk maken om actief, geïnformeerd en verbonden te blijven in de huidige maatschappij.
Wil jij als vzw of publieke instantie helpen de digitale kloof te sluiten, maar weet je niet goed waar te beginnen? Bekijk dan wat wij voor jou kunnen doen.
Omdat een woordje uitleg soms een wereld van verschilt maakt.
Een digitale starter (digistarter) is iemand die weigerachtig staat tegenover technologie. Ze hebben niet de digitale basisvaardigheden die nodig zijn om te kunnen communiceren, boodschappen te doen online, dienstencheques aanvragen,…
Ook wel gekend als digibeten
Wij noemen ze meestal: deelnemers of cursisten
Een digicoach, digibuddy, is een digitale ondersteuner. Hiermee bedoelen wij een vrijwilliger die bereid is om tijd vrij te maken om een digistarter te helpen met zijn specifieke vragen.
De digitale kloof, ook wel digitale uitsluiting of exclusie genoemd.
Hiermee wordt het verschil bedoeld tussen diegenen die gebruik maken van digitale technologie en zij die dit niet kunnen en/of willen. Toen we het eerst spraken over de digitale kloof, dan keken overheden voornamelijk naar toegang tot internet en bezit van een pc.
Anno 2023 gaat het eerder over de vaardigheden. Niet enkel bij lokaal merken wij dat ouderen een duwtje in de rug kunnen helpen, maar zelfs globaal doen overheden er alles aan om de infrastructuur te verbeteren, KMO’s aanzetten om digitale transformatie te omarmen, jongeren aan te moedigen om te kiezen voor IT-gerelateerde jobs en het digitaliseren van onze publieke diensten.
Mediawijsheid is veilig, slim en waakzaam gebruik leren maken van zowel klassieke als digitale media.
Mediawijsheid campagnes richten zich voornamelijk op kinderen en jongeren, omdat zij makkelijk beïnvloedbaar zijn door alle trends en nieuwtjes.
Mediawijsheid leert hen en (hun ouders) wat phishing is, hoe je valse profielen kunt onderscheiden en veel meer.